Cum să mulțumești un client
Scris de TheGrid Publicat în Sfaturi la iunie 17th, 2016 0 Comentarii
Video explicativ despre... videouri explicative Precedentul Orice designer trebuie să cunoască aceste nume Următorul

Cîteodată, a fi designer web înseamnă mai mult decît a crea un site funcțional. Trebuie să joci roluri diferite în funcție de situație și de clientul cu care lucrezi, iar unul dintre cele mai comune roluri este acela de profesor, în care explici clientului cum vei face site-ul să funcționeze așa cum dorește. Deseori, însă, există acea parte a explicatului care este un pic mai detaliată.

Cum faci clientul să se simtă confortabil în această situație?

Ascultă și identifică problemele

Primul tău task pentru a crea un mediu în care clientul să se simtă confortabil este să asculți ce are de zis și să întrebi ori de cîte ori simți nevoia. Dacă e vorba despre un redesign al unui site deja existent, află întîi de ce se dorește schimbarea siteului, care sînt motivele.

Încearcă să mergi dincolo de design; poți afla că motivul schimbarii siteului o reprezintă dificultatea modificării conținutului sau doar că siteul nu e așa flexibil cum se dorește. Poate că a fost o lipsă de încredere sau o colaborare problematică cu fostul designer. Află ce s-a întîmplat și care au fost motivele problemelor, pentru a ști ce să eviți. Go beyond just the basics of the design itself. You may find that there were problems with updating the content or content management system. Aceste informații te vor ajuta să descoperi minusurile și plusurile clientului și să îți  faci o idee asupra așteptărilor acestuia.

Explică procesul

Poate fi extrem de dificil să  explici ce urmează  să  faci. Dacă ai încercat vreodată să te lauzi cu ceva ce ai făcut unei persoane care nu este din industrie, știi deja la ce mă refer: o privire goală și un zîmbet urmate de „super!”, chiar dacă habar nu are ce ai încercat să zici.

Secretul aici e să explici politicos procesul de licru și etapele prin care îl vei ajuta să își atingă golurile într-un limbaj cît mai comun, fără a insulta însă inteligența clientului vorbindu-i ca unui copil de clasa a II-a.

Încearcă să te pui în pielea lui și gîndește-te: dacă el ți-ar explica ție, cum ai vrea să explice?

O simplă trecere în revistă a pașilor e suficientă de cele mai multe ori. Lasă-l să știe că te poate contacta oricînd, pentru orice intrebare. O linie deschisă în comunicare reprezintă un pas crucial în construcția încrederii.

Fi sincer și încrezător

Ține minte că ești un expert în domeniu și știi despre ce vorbești, indiferent dacă nu ai răspunsuri la toate întrebările. Dacă nu știi ceva, explică-i clientului că vei fi fericit să studiezi subiectul și să revii mai tîrziu.

De asemenea, e recomandabil să fii sincer în legătură cu avantajele și dezavantajele unui proiect. De exemplu, în loc să spui că un program software „rezolvă toate problemele”, explică ce face cel mai bine și precizează limitările pe care le are. Exagerarea lucrurilor nu face decît să creeze așteptări nerealiste.

Fiind deschis și sincer vei căpăta mai mult respect.

Dincolo de afaceri

Relația dintre tine și clienții tăi poate fi una de lungă durată. Astfel că, cunoscîndu-vă la un nivel mai personal poate aduce un plus de confort pentru amîndoi. Rezervă-ți niște timp pentru discuții prietenești despre interese comune. Poate fi despre faptul că sînteți amîndoi părinți sau că vă place același sport.

Evident că nu vrei să devii prea personal. Sînt clienți care nu prea apreciază astfel de „prietenii” – folosește-ti intuiția.

Un client confortabil e un client fericitt

Nu există o formulă magică cu ajutorul căreia să faci clienții să se simtă confortabili cu tine sau cu proiectul la care lucrezi. Mai mult decît atît, e vorba de cît de bine îi tratezi pe oameni și despre a avea puțină empatie.

De-a lungul anilor, am lucrat cu numeroși clienți din medii diferite, cu vîrste diferite etc. Unii se pricepeau la tehnologie, sau aveau habar, alții deloc. Am învățat în timp că acești factori nu înseamnă aproape nimic cînd vine vorba de rezultatul final. Cele mai reușite proiecte au fost cele la care am avut o relație bună cu clientul. Cînd există comunicare și încredere reciprocă rezultatul este mai bun pentru amîndoi.

Ți-a plăcut? Arată-le și prietenilor tăi

Business Freelancing Sfaturi


Precedentul Următorul

keyboard_arrow_up