IKEA și războiul fonturilor
Scris de TheGrid Publicat în Design la iulie 6th, 2016 0 Comentarii
Nu lăsa creativitatea să moară Precedentul Manipulări fotografice futuristice realizate de Retoka Următorul

În cartea sa, Just My Type: A Book About Fonts, Simon Garfield explorează ciudata istoriei a fonturilor. Acesta aruncă o privire la controversa stîrnită în jurul IKEA de înlocuirea fontului Futura cu Verdana.

La sfîrșitul lui august 2009 s-a întîmplat cel mai ciudat lucru din lume: IKEA și-a schimbat fontul. Nu schimbarea în sine a fost ceva neobișnuit, ci faptul că lumea a observat schimbarea.

Celor mai mulți clienți nu numai că nu le-a plăcut schimbarea, ba chiar au fost brutali în mediul online. IKEA nu a făcut nimic revoluționar, dar interesant este că oamenii și-au dat seama că le pasă de lucruri de care pînă la acel moment nu le păsa.

Înlocuirea elegantului Futura cu mai modernul Verdana a cauzat consternare printre designeri, și uite așa a început războiul fonturilor.

Futura vs Verdana

Aceste războaie sînt binevenite, de regulă, pentru că generează publicitate și dezbateri în cunoștință de cauză, însă acesta s-a extins mai mult decît de obicei. Pînă nu demult, discuțiile despre IKEA se învîrteau în jurul lumînărilor parfumate și a pieselor de mobilier, dar în 2009 lumea a început să discute despre dragostea pentru un font și neîncrederea în celălalt.

Cu cîteva luni înainte, la o ședință în sediul central din Älmhult, IKEA a hotărît că ar fi avantajoasă trecerea de la Futura la Verdana. S-a luat această decizie pentru că s-a dorit folosirea aceluiași font atît pentru print cît și pentru web. La acea vreme Verdana era un font “web-safe”, ceea ce, ironia sorții, a devenit și Futura la nici un an distanță.

Pentru luni de zile asta nu a atras atenția nimănui, însă lucrurile s-au schimbat cînd au început să apară noile cataloage IKEA. Acestea nu mai aveau același aspect industrial și dur, ci unul mai aranjat și rotunjit. De asemenea, erau mai degrabă broșuri de vînzări decît imaginea unei companii scandinave.

Cataloagele IKEA, înaine și după
Cataloagele IKEA, înaine și după

Drept urmare, membrii comunităților online au descoperit un nou subiect. Unii s-au plîns, în timp ce alții au fost inventivi și hazlii: “Forma rotundă pe care o avea litera “o” din Futura amintește de chiftelele suedeze. Acum tînjim după zilele cînd IKEA îmbrățișa continuitatea dintre typography și produsele din carne.”

Argumentele au fost cîmpul de luptă al acestui război: font nou, font vechi; intențiile curate versus forțele întunecate; un font aspectuos în luptă cu un font funcțional. New York Times a glumit pe seama asta, spunînd că “asta a fost probabil cea mai mare controversă din Suedia”. Pe Wikipedia se crease chiar și o pagină numită Verdanagate. A devenit cel mai accesat subiect – o fontroversă.

Verdana, pe lîngă faptul că este un font reușit, creat de Matthew Carter, are legătură cu Microsoft. Așadar, Verdana se află în fiecare calculator, Mac sau PC, și este unul dintre cel mai folosite fonturi din lume. Pe lîngă alte fonturi, acesta este responsabil cu omogenizarea cuvintelor publice: un simbol de deasupra unui cinema arată din ce în ce mai mult cu unul de pe o bancă sau un spital, iar revistele care înainte aveau un aspect original, acum încep să arate ca ceva care a fost creat să fie citit online. Așa s-a întîmplat și în cazul IKEA: noul look a fost definit de economie, de scară și de cerințele erei digitale.

Extras din cartea  Just My Type: A Book About Fonts, de Simon Garfield. (C) 2011.


Ți-a plăcut? Arată-le și prietenilor tăi

Futura Ikea Matthew Carter Microsoft Simon Garfield Typography


Precedentul Următorul

keyboard_arrow_up