Cum să creezi o strategie de UX reușită
Scris de Vlad Burcă Publicat în UI & UX la iulie 20th, 2018 0 Comentarii
Susan Kare - Designerul care a făcut Mac-ul să zîmbească Precedentul Future Of Media Conference 2018 - Creative Digital Communication Următorul

Rolul designerului în crearea unui design de UX reușit poate fi extrem de dificil – el trebuie să găsească punctul de intersecție dintre nevoile utilizatorului, obiectivele unui business și fezabilitatea proiectului. De multe ori, strategia de UX care oferă oportunitatea de a alinia scopul și obiectivele proiectului fie lipsește, fie e foarte limitată. Asta duce la neînțelegerea, încetinirea și chiar schimbarea scopului produsului, lucruri care pot fi costisitoare.

În absența unei faza preliminare de strategie, sînt cîteva elemente cheie care neceasită atenție încă de la începutul oricărui proiect. Există cîteva schițe pe internet, cum ar fi schema unei strategii de UX, care pot fi de folos, însă, cea mai simplă strategie de UX, pentru a fi reușită, poate fi redusă la doar trei elemente cheie.

Scopul Produsului / Obiectivele afacerii

Înțelegerea scopului unui produs, a unui client sau a unei afaceri e critică. Cum va arăta succesul? Există cîteva rezultate la care aspirăm; identificarea și prioritizarea lor ne va ajuta să luăm decizii (mult mai ușor) în faza de design a proiectului.

În contextul proiectelor pentru clienți, e important ca interfața grafică (UI) și experianța utilizatorului (UX) să atingă atît obiectivele produsului/afacerii cît și nevoile utilizatorului. Printre obiectivele unei afaceri putem menționa creșterea ratei de conversie, reducerea bounce rate-ului, creșterea timpului de vizitare a paginilor și reducerea ratei de abandon a coșului în procesul de cumpărare pe magazinele online.

Împreună cu înțelegerea obiectivelor, e foarte important să definești cum va fi măsurat succesul pentru a putea evalua strategia de UX adoptată. Totodată, stabilirea unei stări de referință și colectarea datelor care definesc starea inițială a produsului trebuie făcute la începutul fiecărui proiect – ele te vor ajuta să compari apoi datele și în final să evaluezi succesul.

Nevoile utilizatorului

Plasează „utilizatorul” în designul de UX

Orice strategie de UX trebuie să includă înțelegerea audienței dorite pentru siteul sau produsul creat. Un design de UX nu poate fi reușit dacă sînt ignorate nevoile, așteptările și modul în care este utilizat produsul.

Obiectivele utilizatorului se referă la ce vrea să obțină utilizatorul atunci cînd interacționează cu produsul tău. O metodă comună de a nota aceste obiective, cunoscută în UX sub denumirea de user story poate avea forma:

În calitate de

<precizează cine este utilizatorul>

am nevoie să / vreau să / mă aștept să (obțin)

<precizează care este obiectivul>

pentru ca eu să

<precizează de ce vrea utilizatorul să facă asta>

Cea mai bună metodă de a înțelege nevoile utilizatorilor este să începi cu faza de analiză UX, făcută pe oameni care se încadrează în tiparul publicului țintă. Deși această fază e influențată direct de buget și timp, e important să afli cît mai multe informații posibil despre utilizatorul final și obiectivele lui. Definirea unei „persona” poate fi, de exemplu, un rezultat al fazei de analiză de UX.

Pentru siteurile web, instrumentele de statistici și analiză (ex. Google Analytics) pot reprezenta surse bune de informare cu privire la datele demografice, limba, browser-ul web și sistemul de operare folosite de vizitatori. Departamentele de marketing, de obicei, au informații despre publicul țintă – nu strică să vezi ce informații te-ar putea ajuta, dintre cele care există deja.

Cel mai important e să te apropii cît mai mult de utilizatori, prin intermediul analizelor contextuale, interviurilor cu utilizatorii sau prin testarea informală a produselor/siteurilor existente.

Fezabilitatea tehnică a produsului

Ultima piesă a puzzle-ului, într-o strategie de UX, o reprezintă partea pragmatică – programarea sau developmentul. Avînd foarte clar definite obiectivele afacerii/produsului și nevoile utilizatorului, experiența utilizatorului trebuie construită pe baza a ceea ce se poate face din punct de vedere tehnic și a diverselor constrîngeri practice ale proiectului.

Platforma pentru care se face designul influențează metodele de design care vor fi folosite. Utilizatorii sînt familiarizați cu platformele pe care le folosesc, astfel că, utilizarea convențiilor de pe fiecare platformă în parte poate fi de mare ajutor în crearea unei experiențe plăcute. Constrîngerile tehnice pot, deasemenea, să infleunțeze tipul de interacțiune posibil. O altă considerație ar putea fi rigiditatea unor cîmpuri din baza de date, în special atunci cînd faci designul unor formulare.

Pe lîngă fezabilitatea tehnică, conținutul și accesibilitatea merită și ele menționate. Fără un conținut care să completeze designul, experiența utilizatorului nu are (de cele mai multe ori) sens. Textul și imaginile vor trebui create și/sau selectate atent, în special în ce privește cerințele legale care pot fi aplicabile proiectului. Analiza accesibilității proiectului poate fi făcută ușor cu ajutorul unor aplicații specializate pe verificarea contrastului culorilor și/sau de tipul HTML code sniffer.

Toate proiectele au nevoie de o strategie, iar un design reușit de UX nu face excepție

În concluzie, sînt cîteva elemente de bază ce trebuie luate în calcul atunci cînd începi un design de UX. Deși nu întotdeauna există oportunitatea realizării unei strategii complete de UX, respectarea acestor trei elemente cheie (obiectivele afacerii, nevoile utilizatorului și fezabilitatea proiectului) te va ajuta să pornești cu dreptul în realizarea proiectelor. Mult succes!

Ți-a plăcut? Arată-le și prietenilor tăi

Strategie UI/UX UX Design


Precedentul Următorul

keyboard_arrow_up