Susan Kare - Designerul care a făcut Mac-ul să zîmbească
Scris de TheGrid Publicat în Design la iulie 23rd, 2018 0 Comentarii
DRIVE - Ceasul Șoferului Precedentul Cum să creezi o strategie de UX reușită Următorul

Iconițele și fonturile desenate de Susan Kare pentru Macintosh-ul original au fost cu adevărat revoluționare. Acestea au oferit unui computer lipsit de viață o personalitate care însuflețește MAC-ul modern pînă în zilele noastre.

Susan Kare, cunoscută ca „femeia care a adus zîmbetul în Macintosh”, a petrecut mai bine de trei decenii la apogeul interacțiunii om-mașină. Cu ajutorul iconografiei intuitive și pe alocuri ciudate, ea e făcut ca interfața grafică să fie accesibilă tuturor.

În Martie 2018, Susan Kare a primit recunoștința din partea AIGA care i-a oferit medalia pentru realizări excepționale în materie de design, plasînd-o astfel în compania unor designeri de top ca Paul Rand, Charles și Ray Eames, Milton Glaser sau Saul Steinberg.

Premiile Aiga celebrează cariera acesteaia de a căuta proporția perfectă de simplitate și abstract – prea mult, și designul își pierde sensul; prea puțin, și audiența nu se mai regăsesște în el. Cele mai importante designuri ale lui Susan (multe dintre acestea se găsesc deja la Muzeul de Artă Modernă din New York) au găsit proporția perfectă între aceste două extreme.

La începutul anilor 1980, Susan (la acea vreme sculptor) a acceptat un rol de designer grafic la Apple. Aici, a creat unele dintre cele mai cunoscute iconițe, tipuri de caractere și elemente: simbolul Command (⌘), iconița „bombă” simbolizînd o eroare de sistem, pensula și, desigur, „Clarus the Dogcow” (Clarus, cățelul-văcuță). Folosind doar cîteva punctulețe de pe ecran, Susan a creat un tablou de metafore vizuale care sînt recunoscute chiar și după zeci de ani.

Susan Kare la biroul ei, în 1984 © Norman Seeff
Susan Kare la biroul ei, în 1984 © Norman Seeff

În 1982, Susan a primit un telefon de la Andy Hertzfeld, un prieten de liceu pe care îl știa încă de la vîrsta de 14 ani. Hertzfeld, la vremea aceea unul dintre primii membrii ai echipei Macintosh de la Apple, căuta un designer. Inevitabil s-a gîndit la Kare. Aceasta lucra în acea vreme la o sculptură sudată reprezentînd un porc mistreț, pentru un muzeu din orașul Hot Springs, Arkansas.

Odată ajunsă la Apple, Kare a primit sarcina dificilă de a folosi iconografia pentru a face sistemul de operare Macintosh șă nu mai pară doar o mașină, ci o stație de lucru ușor de folosit. Fiind primul calculator personal accesibil utilizatorilor fără cunoștințe tehnice, era necesar ca iconițele create să fie universale, atrăgătoare și intuitive. Deoarece Kare nu avea experiență prea multă cu designul pentru mediul digital, s-a folosit de  experiența sa cu mozaicul, goblenul și pointilismul. Folosind hîrtia milimetrică, Kare a desenat un grid de 32×32. Fiecare dintre cele 1024 de pătrățele reprezenta un pixel, imitînd monitoarele de tip bitmap ale primelor calculatoare Apple.

E foarte ușor să uităm cît de rudimentare erau instrumentele la acea vreme. Cînd am ajuns prima dată la Apple lucram încă pe hîrtie. Cu ajutorul hîrtiei milimetrice puteam face imagini mici din pătrățele, pe care le transferam apoi pe calculator.

Susan Kare

Andy Hertzfeld a dezvoltat mai apoi o aplicație, un editor de iconițe, care permitea mărirea zonei de lucru și generarea automată a valorilor HEX, o mare realizare, pentru că pînă în acel moment, Susan trebuia să compare fiecare grup de cîte patru pixeli și să noteze valorile hexazecimale.

Iconița "bombă" - reprezentare hexazecimală
Iconița „bombă” – reprezentare hexazecimală

Imaginile simple pot comunica cu audiența în timp. Designul de iconițe e ca rezolvarea unui puzzle – încerci să combini o imagine cu o idee care, în final, va fi ușor de recunoscut și reținut.

Susan Kare

„Am învățat foarte multe de la Steve Jobs despre valoarea cumulativă a atenției la detalii și despre depășirea limitelor unui mediu. Încă reflectez la filozofia lui de a nu arăta prea multe informații deodată și la valoarea simplității în comunicarea vizuală.

Un Mac Fericit, design realizat în anii 1980, era imaginea de pornire a calculatoarelor Apple Macintosh.
Un Mac Fericit, design realizat în anii 1980, era imaginea de pornire a calculatoarelor Apple Macintosh.

Iconița cu Mac-ul fericit a venit de la atracția mea din copilărie pentru nasturii cu fața zîmbitoare. Am avut permisiunea să fiu prietenoasă – era parte din brief. Îmi place să fac lucruri prietenoase și umane, găsesc o plăcere în asta.”

Imagine din cartea "Understanding Comics: The Invisible Art", scrisă de Scott McCloud
Imagine din cartea „Understanding Comics: The Invisible Art”, scrisă de Scott McCloud

„Atunci cînd ceva este foarte realist, arată ca cineva în particular care nu te reprezintă pe tine, în care nu te regăsești. Cînd elimini toate detaliile, cu toții ne putem proiecta în acel ceva. Cu cît sînt mai puține detaliile, cu atît e mai universal acel ceva. Acesta era de fapt un avantaj al lucrului pe 32×32 pixeli, în monocrom.” (Susan Kare)

Imprimanta din partea stîngă arată cu siguranță demodată, învechită, dar dacă elimini găurile hîrtiei și butonul, ramîn suficiente detalii pentru ca iconița să reprezinte o imprimantă fără vîrstă.

Inițial, meniurile MAC-ului foloseau logoul Apple pentru a reprezenta o funcționalitate. Steve Jobs a decis că sînt prea multe logouri în interfață și i-a cerut lui Susan să conceapă un icon care să simbolizeze „funcționalitate”.

„Nu eram siguri cum arată o funcționalitate… am răsfoit astfel un dicționar de simboluri și am dat peste simbolul acesta: ⌘. Pe spatele cărții scria că acest simbol era folosit în Suedia pentru a reprezenta caracteristici/funcționalități interesante în zonele de camping. Am crezut că poate e cam abstract, dar a funcționat.

Mulți ani mai tîrziu am mers în Suedia… a fost minunat să întîlnesc peste tot, în drumul spre aeroport, simbolul tastei Command!”

„Chestia e că, întotdeauna am considerat că simbolul e, poate, cam prea abstract. A fost împotriva noțiunii mele generale că lucurile trebuie să aibă un înțeles pentru că există astfel mnemonică vizuală care te ajută să îți amintești ce este acel ceva. Apoi, în urmă cu cîțiva ani, am primit un email de la cineva din Peninsula Scandinavă care mi-a zis că de fapt nu e nimic abstract în acel simbol, e doar un castel cu turnulețe văzut de sus. Am considerat minunat că, după atîția ani, simbolul reprezintă de fapt ceva concret.”

În prezent, Susan Kare vinde lucrări pe siteul ei kareprints.com și lucrează ca director creativ la Pinterest, unde se concentrează pe adăugarea de înțeles și claritate platformei. Iconografia creată de ea a fost expusă în diverse muzee de renume, cum ar fi Muzeul Național de Istorie Americană, MoMA (Muzeul de Artă Modernă din New York), SFMOMA (Muzeul de Artă Modernă din San Francisco)  și la Muzeul New Mexico de Istorie Naturală și Știință, din Albuquerque. Susan a fost designer pentru mai mult de 50 de clienți importanți ca Microsoft, Intel, IBM, Motorola sau Sony Pictures.

În această eră digitală, în care poluarea vizuală inundă internetul, Susan Kare a devenit un icon în sine, iar filozofia ei bazată pe simplitate se bucură a devenit o regulă în rîndul designerilor de pretutindeni.

Ți-a plăcut? Arată-le și prietenilor tăi

AIGA Apple Design Grafic Inspirație Macintosh Steve Jobs Susan Kare


Precedentul Următorul

keyboard_arrow_up